- Mówimy o perspektywie 2025, ale niektóre projekty są wyraźnie dłużej terminowe, stąd ten plus - wytłumaczył nazwę strategii na początku spotkania Krzysztof Zdziarski. - Jesteśmy liderem rynku tej części Europy. To nie jest tak, że liderem jest się od zawsze i na zawsze, ale wydaje się, że zarówno ilość jak i jakość pracy nas do tego upoważnia - dodał. Zanim przedstawiono plany, wiele powiedziano na temat tego, co już udało się osiągnąć w ostatnim czasie. PESA niedawno pozyskała kolejne zamówienia poza Polską. Wygrała przetargi na dostawę tramwajów do Sofii, Koszyc, a w miniony poniedziałek podpisała umowę z rumuńskim miastem Craiova. Cały czas trwa produkcja zamówionych pojazdów dla Kolei Dolnośląskich, Małopolskich, czeskiego RegioJet oraz tramwajów dla Śląska, Torunia i rumuńskiego Iasi.

Ostatnie dwa lata, w których firma przechodziła restrukturyzację, podsumował prezes PFR-u. - W naszej ocenie zakończyła się sukcesem - mówił Paweł Borys. Przyniosła stabilizacją wyników finansowych. Jednocześnie w tym czasie firma była w stanie ukończyć najpilniejsze kontrakty, postawić na rozwój nowych produktów, a także pozyskiwać nowe zamówienia. Teraz przede wszystkim zależy nam, aby PESA skoncentrowała się na długoterminowym rozwoju i pełnym wykorzystaniu swojego potencjału - uzupełnił.

IMG_20210721_125141

Strategia PESA z perspektywą 2025+ zakłada między innymi rozwój nowych technologii i silnych narzędzi IT, optymalizację kosztową obecnych produktów, przebudowę modelu biznesowego i organizacyjnego grupy, konsolidację funkcji wsparcia, zbudowanie rentownego segmentu „Aftersale”, a także rozwój platformy pojazdów Regio 160 i zdobycie kompetencji dla produkcji taboru o prędkości powyżej 200km/h. Dzięki temu spółka ma wzmocnić swoją pozycję w Polsce i kontynuować zdobywanie zagranicznych rynków.

- To, że dostarczamy na czas pojazdy z których zadowoleni są nasi klienci jest efektem zmian wprowadzonych we wszystkich obszarach. Poprawiliśmy bezpośrednie relacje z przewoźnikami, analizujemy rynkowe trendy, dostosowaliśmy projekty pojazdów do potrzeb klientów, mamy lepsze relacje z poddostawcami i kooperantami, rozpoczęliśmy technologiczny przełom w produkcji, stawiamy na robotyzację i automatyzację, wiarygodnie i zdyscyplinowanie zarządzamy procesami finansowymi i rozliczeniami. Wszystko to tworzy nowy wizerunek PESA - powiedział prezes Zdziarski.

IMG_20210721_115555

Dlaczego PFR zdecydował się zainwestować w PESĘ? - Jest jedną z niewielu polskich firm przemysłowych, która jest w stanie tworzyć własną technologię i wychodzić z tymi technologiami skutecznie na rynki zagraniczne - komplementował spółkę Borys. - Jestem przekonany, że PESA może mieć przed sobą najlepszą dekadę rozwoju w swojej historii. Wynika to z tego, że w Polsce mamy bardzo duże potrzeby jeśli chodzi o unowocześnienie taboru - stwierdził. - Prezes wspomniał kilkukrotnie o "Gwiezdnych wojnach". Mam nadzieję, że z prezentacji strategii jasno widać, że moc jest dzisiaj z PESĄ. Po kilku trudnych latach firma mocno stanęła na nogi - powiedział prezes PFR-u.

PESA stawia silny nacisk na pojazdy niskoemisyjne. Najważniejszym projektem wdrażanym do produkcji jest platforma Regio160. W jej ramach przygotowane różne typy pojazdów. Jej głównym założeniem jest jedna standardowa konstrukcja, która dzięki modułowości zabudowy pozwala konfigurować pojazdy o różnych napędach i dostosowanej do potrzeb przewoźnika zabudowie. Spółka zamierza przygotowywać pojazdy, które będą osiągały prędkości powyżej 200 km/h, a także piętrowe, dzięki czemu na pokład będzie można zabierać większą liczbę pasażerów. Konsekwentnie rozwijane będą również projekty związane z napędami wodorowymi - lokomotywa manewrowa zasilana z ogniw wodorowych zostanie zaprezentowana na targach TRAKO, a zebrane przy jej produkcji doświadczenia zostaną wykorzystane w rozpoczętych już pracach nad wodorowym pojazdem pasażerskim.

IMG_20210721_123225_1

- Nawiązujemy współpracę z kolejnymi partnerami technologicznymi, także zagranicznymi, którzy mają doświadczenie między innymi w realizacji projektów kolei dużych prędkości, czy implementacji technologii wodorowych. Ta otwartość na współpracę i budowanie kompetencji na przyszłość dzięki partnerstwu to jedna ze zmian w podejściu PESA do rozwoju. Zebraliśmy spore doświadczenie w produkcji pojazdów szynowych, mamy zespół bardzo dobrych specjalistów, stawiamy sobie kolejne cele, ale podchodzimy do nich z pokorą - stwierdził prezes Zdziarski.

Portfolio firmy uzupełnią lokomotywy w ramach rozwijanej rodziny Gama: dwunapędowa/elektryczno-spalinowa/, lokomotywa elektryczna z silnikiem dojazdowym oraz lokomotywa wielosystemowa/3kV, 15 kV i 25 kV/, która ma poruszać się z prędkością do 200 km/h.