GITD „dozbraja” Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). Rozbudowa systemu to 358 dodatkowych urządzeń rejestrujących. 100 z nich pojawi się w nowych miejscach - 39 sprzętów służy do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, 30 urządzeń ma monitorować wjazdy na skrzyżowanie na czerwonym świetle (dwa z nich pojawią się w Bydgoszczy), pięć ma rejestrować niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej na przejazdach kolejowych.

W tym zestawie jest też 26 fotoradarów stacjonarnych. To urządzenia MultaRadar CD, które do użytku zatwierdzono niemal dekadę temu, ale i tak mają być lepsze od obecnie stosowanych. Charakteryzuje je wysoka jakość utrwalonego materiału dowodowego, mała awaryjność, a zdecydowaną zaletą jest możliwość kontroli jednocześnie kilku pasów ruchu.

Testy tych maszyn odbywały się w zeszłym roku, m.in. na toruńskim lotnisku. W ostatnich tygodniach dniach GITD rozpoczęła montaż urządzeń. Pierwsze uruchomiono przy drodze krajowej nr 6 w Sianowie w województwie zachodniopomorskim.

Także w naszym regionie stanie tego typu urządzenie. Fotoradar „nowej generacji” pojawi się dokładnie na 278 km i 900 m drogi krajowej nr 10 tzn. na wysokości Solca Kujawskiego, chociaż termin nie jest jeszcze znany. Wszystkie zakupione sprzęty mają zostać zamontowane lub zmodernizowane do końca lutego 2022 r.

Co ciekawe, zgodnie z informacjami przekazanymi Polskiej Agencji Prasowej przez rzeczniczkę Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego Monikę Nizniak w maju najwięcej w kraju – ok. 800 naruszeń – zarejestrował fotoradar już od dawna ustawiony w rejonie Solca Kujawskiego, także na krajowej „dziesiątce” - ten znajduje się na 280 km i 720 m trasy łączącej dwa największe miasta w regionie.

Według raportu rankomat.pl w Polsce mamy 520 fotoradarów, co w przeliczeniu na 1 000 km kwadratowych 1,66. Z kolei w Belgii, gdzie ten stosunek jest najwyższy na 1 tys. km kwadratowych przypada prawie 31 urządzeń rejestrujących przekroczenia prędkości.